JOAN RZADKIEWICZ        JR banner

 
Studio Work   Written Work    Bio



Digital Prints

Selected Installations
L'escale
We Didn't Do It
Me neither I didn't do it

Universal
Damage Control

Aroma
Systema Ptolemaicum
The Almagest

Thesis Exhibition
Early Installations


Artist Statement
Démarche artistique

                                                                                                                                       Dans Les Coulisses  2014

Dans%20les%20Coulisses.jpg
                                                      
                                                                                                   
Dans les Coulisses, like several of the following images, began with photographic images I had taken inside the bodies of television sets. It shows an off-stage environment that is both inviting and repressive, in a scenario which operates as a metaphor for the mechanism at work in the construction of the female identity. In this composition, the stakes which are typically omitted in the presentation of women in media images are found as the main subject.

Dans les Coulisses,
comme quelques-uns des images qui suit, à été composé à partir des images photographiques que j'ai captés à l'intèrieur d'une carapace de télévisieur. Elle démonte un environnement hors-scène, un scénario à la fois invitant et répressif qui opère comme métaphore d’une mécanique à l’œuvre dans la construction de l’identité féminine.
Dans cette composition, les enjeux qui sont typiquement omis de la présentation des images des femmes dans les médias se trouve comme sujet principal.



                                                                                                          Calling Planet Earth  2010


Blast%20Off.jpg
                                                                                                                          Blast Off

Corner%20Bracket.jpg
                                                                                  Corner Bracket

Down%20Time.jpg
                                                                                                                      Down Time

Historic%20Moment.jpg
                                                                              Historic Moment

Soiree%20Lounger.jpg
                                                                                                             Soirée Lounger

Space%20View.jpg
                                                                                         Space View


      aller au text en français

Calling Planet Earth is a series of 6 pieces which feature human living environments installed in the dusty interiors of TV sets. These digital compositions show an inversion in which the spaces typically found surrounding a television set, are located within.
 
Television has merged into dynamic networks of technology and is no longer confined to a single piece of furniture. I found myself looking at an old television set and for the first time began to realize the nostalgic side of this object that has been long associated with the push to the future. 

In this context, the plastic shell of the television serves as a sort of space capsule with all the necessities of life contained inside, the personal effects associated with daily human activity nestled within the components of the system, stuck in spaces between the wiring, with faded technical labels adorning the walls.  Outside the windows there are views of outer space, with constellations as far as the eye can see. I included a plaque in one of the images, it reads:

HISTORIC MOMENT - TO COMMEMORATE THIS MARVEL OF
MODERN SCIENCE - THIS SYSTEM FOR TRANSMITTING BITS
OF LIGHT, ALLOWING MANKIND TO SEE AT A DISTANCE. IT
WAS A DREAM THAT BECAME REALITY - TELEVISION.

'I SEE EARTH! IT IS SO BEAUTIFUL.' - Y.G.

The text closes with a quote from Russian astronaut Yuri Gagarin, the first man in outer space. In this series, the ability to see the world anew from the vantage point of a rocket ship or by way of television are brought together as related endeavours.


Dans la série Calling Planet Earth, je compose des modèles imaginaires, qui opèrent comme métaphore d’une mécanique qui serait à l’œuvre dans le développement de la culture télévisuelle. Les ajouts tirés des domaines domestiques et journaliers sont placés à l’intérieur des carapaces des téléviseurs. Des effets personnels placés entre les câbles, l’appareillage électrique et les étiquettes technique flétris se fondre dans ces mise en scène, créent une nouvelle lecture de l'image. L’aspect artisanal de l’opération, raffiné par le procédé de numérisation qui s’ajoute, effectue une inversion, dans laquelle des espaces qui se retrouvent normalement à l’extérieur d’une télévision ou un radio se retrouvent à l’intérieur.

MOMENT HISTORIQUE - POUR COMMÉMORER CETTE MERVEILLE
DE LA SCIENCE MODERNE – CE SYSTÈME POUR TRANSMETTRE DES
PARCELLES DE LUMIÈRES, PERMETTANT À L’HOMME DE VOIR À
DISTANCE. UN RÉVE DEVENU RÉALITÉ – LA TÉLÉVISION. 

‘JE VOIS LA TERRE! ELLE EST SI BELLE.’ – Y.G. (Yuri Gagarin)

[Citation du panneau 'Historic Moment' ]




                                                                                                                         Earlier Digital Work
                                                                                                         
Mi%20casa%20su%20casa.jpg
                                                                                                 Mi Casa Su Casa  2009

                                                                                                                                                            

Mi Casa Su Casa features radios as the prime communications system, supplier of possible conceptions for imagining the world. There is the suggestion of human activity found within the components of the system, aligned with the possible viewpoints that may be aired.

Dans Mi Casa Su Casa on observe des radios présentées en tant que système de communication
primaire, des pourvoyeurs de modes de conception possible pour imaginer le monde. Des évidences
d’habitation humaine sont disposés à l’intérieure des composants de ce système, alignée avec des
perspectives possibles qui peuvent être diffusées.     


                                                                                    


Exile.jpg
                                                                                                           Exile  2004     
                                    
                                                                                                                                                      

These prints are composed mainly from images taken in a clothes manufacture in Montréal. The figure in these two prints is seen emerging, with senses stripped and oversaturated, into the bright light of day. This dressmaker’s dummy is a casualty of its culture, exiled to a foreign environment - it can’t discuss its experience with the flowers of the field. These flowers know nothing about the inhumanity of humans. They are ravishingly indifferent to human hopes and fears and completely oblivious to art.


Ce diptyque s’est composé à partir des images en noir et blanc prises dans un manufacturier de vêtements à Montréal en 1995. Le mannequin est vue en émergence dans un champ - la brillance des couleurs surcharge les sens. Il ne peut pas discuter les espoirs humains avec les fleurs, elles sont manifestement ravissantes et indifférentes.




TOP